LDK 1
Tajuk
Siapakah
saya?
Sasaran
Murid
atau kanak-kanak yang kurang menumpuhkan perhatian dan sesuai untuk semua
peringkat umur kanak-kanak dan juga murid sekolah seramai 40 orang.
Objektif
Menguji kemampuan murid atau kanak-kanak
untuk membuat pemerhatian serta kebolehan mereka mendengar secara mendalam dan
jelas
Peralatan
Tape recorder
atau voice recorder
Jangkamasa
20
minit
Langkah
Beberapa
orang murid akan merakam suara mereka pada satu kawasan yang tidak akan didengari
oleh murid yang lain. Mereka akan merakam sesuatu yang menjelaskan tentang diri
mereka dalam perkataan. Contohnya, saya berumur 7 tahun, mempunyai rambut yang
panjang dan memakai kasut hitam. Siapakah saya? Atau bagi peserta kanak-kanak
yang berumur lebih tua mereka boleh merakam ciri-cirinya yang tidak diketahui
oleh peserta yang lain atau boleh dilihat. Contohnya, “saya mempunyai seekor
kucing bernama Angelina dan saya suka berbasikal pada setiap hujung minggu”.
Siapakah saya? Atau bagi kumpulan yang sudah mengenali antara satu sama lain
mereka boleh mengubah suara mereka semasa melakukan rakaman suara.
Selepas
itu, suara yang dirakam akan dimainkan semula dan para peserta akan meneka
suara siapakan yang sedang bercakap.
Pada
akhir aktiviti ini, fasilitator boleh membuat kesimpulan bahawa adalah penting
untuk mereka mengetahui maklumat rakan supaya perhubungan dapat dieratkan lagi.
Melalui perhatian dan kepekaan serta mendengar dengan baik adalah penting agar
mereka dapat mengenali rakan-rakan yang lain. Mendengar dan memberikan tumpuan
yang baik juga boleh diaplikasikan semasa berada dalam kelas agar murid dapat
memahami apa yang sedang dipelajari seterusnya dapat memberikan maklumbalas
terhadap isu yang sedang dibincangkan.
FALSAFAH
Menumpukan
perhatian dan peka terhadap persekitaran sosial.
LDK 2
Tajuk
Membuat satu rantaian yang panjang
Sasaran
Pelajar dalam kelas seramai 20 -30 orang
Objektif
Mewujudkan kerjasama dan menanamkan sikap jujur dalam
diri setiap ahli
Peralatan
Sebarang alat yang dimiliki oleh ahli kumpulan
Jangkamasa
5 minit
Langkah
1. Minta
setiap murid membentuk beberapa buah kumpulan di mana terdiri daripada 4-5
orang dalam satu kumpulan
2. Arahkan
mereka untuk membuat satu rantaian yang panjang. Mereka boleh menggunakan
sebarang benda atau alat yang dimiliki contohnya tali kasut, pen, buku, beg dan
lain-lain
3. Walau
bagaimanapun kumpulan tidak dibenarkan untuk mengambil alat atau benda yang
berada jauh daripada tempat di mana mereka berada.
4. Sesiapa
yang melanggar peraturan akan dianggap batal
Falsafah
1. Menguji
sejauh mana kejujuran ahli dalam setiap kumpulan
2. Mewujudkan
kerjasama dan semangat kesatuan
LDK 3
Tajuk
Membina bangunan yang kukuh
Sasaran
Sasaran adalah kepada pelajar yang kurang
mendengar arahan dengan betul dan seterusnya menyegarkan minda mereka. aktiviti
ini juga sesuai untuk mewujudkan nilai kerjasama dalam sebuah kumpulan yang
kurang berkerjasama. (4-5 orang pelajar dalam satu kumpulan)
Objektif
Menguji
kemampuan pelajar membuat interpretasi terhadap setiap arahan yang diberikan. Menggalakkan
kerjasama dan kerja sepasukan, membantu menyedarkan pelajar tentang kepentingan
mendengar arahan dengan teliti serta memberi perhatian dan penumpuan dan juga
Peralatan
Surat
khabar lama
Jangkamasa
5
hingga 10 minit
Langkah
- Arahkan
pelajar untuk membentuk satu kumpulan seramai 6 hingga 8 orang
- Terangkan
peraturan bahawa ahli kumpulan tidak boleh menggunakan bahan atau sumber
lain selain daripada surat khabar lama yang telah disediakan.
- Minta
setiap kumpulan membina satu bangunan yang kukuh dengan menggunakan surat
khabar lama yang telah disediakan untuk setiap kumpulan.
- Berikan
mereka masa selama 5 hingga 10 minit untuk menyiapkan bangunan tersebut.
- Setelah
siap sila periksa hasil kerja setiap kumpulan. Pilih lum[ulan yang telah
berjaya membina satu bangunan yang kukuh.
- Semasa
aktiviti ini, terdapat kumpulan yang akan berusaha untuk membina bangunan
yang tinggi tetapi tidak kukuh. Arahan sebenarnya ialah mereka perlu
membina bangunan yang kukuh dan bukannya bangunan yang tinggi. Mereka
hanya perlu memastikan bangunan yang dibina adalah kukuh. Mereka akan
keliru di mana bila terfikir atau terdengar perkataan bangunan mereka
pasti akan mengandaikan bahawa ia haruslah tinggi. Walau bagaimanapun
arahan adalah fokus kepada kekukuhan bangunan dan bukan kepada sejauh mana
tinggi bangunan yang dihasilkan.
- Fasilitator membuat kesimpulan
ringkas bahawa mendengar arahan dengan teliti serta memberi perhatian dan
penumpuan adalah sangat penting bagi mencapai sesuatu matlamat dan dalam
menghasilkan sesuatu. Selain itu, kerjasama juga adalah sangat penting
agar dapat menyelesaikan sesuatu tugasan samada ia adalah tugasan yang
susah atau mudah.
FALSAFAH
Mendengar
arahan dengan jelas dan dapat membuat interpretasi dengan tepat terhadap setiap
arahan.
created by: juthersa
ada x modul@ldk yang betul2 menguji fokus pelajr2?
ReplyDelete