Friday, September 21, 2012

LDK: mencari pembunuh, sarang mancis kayu


LDK 1
Tajuk: Mencari Pembunuh
Peserta:
Minimum 10 orang
Waktu:
15 – 30 minit
Bahan:
Setiap peserta mendapat sekeping kertas yang dilipat. Salah satu kertas mempunyai perkataan “MEMBUNUH” dan yang selebihnya kosong.
Ruangan:
Ruangan yang besar atau terbuka
Petunjuk:
“Perhatian! Di antara kamu ada seorang pembunuh yang akan berusaha untuk membunuh kamu satu persatu. Siapa yang berhati – hati akan selamat dari maut dan dapat menangkap si pembunuh sebelum dia sempat membunuh semua peserta.
                Sekarang berjalan – jalan di ruang ini. Salah seorang membahagikan secarik kertas kepada setiap peserta. Seseorang yang mendapat kertas yang berisi perkataan “pembunuh” bererti  si pembunuh yang akan membunuh korbannya dengan kerdipan matanya. Kalau si pembunuh mengerdipkan mata ke arah seseorang peserta, iaitu mangsanya, maka peserta tersebut harus jatuh dan mati dalam masa 3 saat. Waktu 3 saat ini sangat penting, supaya si pembunuh tidak terus dapat ditangkap.
                Peserta yang mencurigai seseorang sebagai si pembunuh boleh melapor dan berkata: “ saya mencurigai dia” dan menunjukkan orang yang ditekanya sebagai pembunuh. Kalau tekaannya benar, maka pembunuh tertangkap dan permainan pun berakhir. Namun, kalau tekaan peserta salah maka ia pun harus berhenti bermain.
                Permainan ini berakhir kalau pembunuhnya tertangkap atau kalau si pembunuh telah berhasil membunuh semua peserta lain.

LDK 2
Tajuk: Sarang Mancis Kayu
Objektif
Mengajak peserta untuk belajar bekerjasama dan mengerti perasaan orang lain. Tugas untuk kelompok sangat sederhana. Oleh itu, para peserta dapat memusatkan perhatian pada prosesnya.
Peserta:
Semua golongan umur. Besar kelompok adalah bebas.
Bahan:
Satu kotak mancis kayu penuh untuk setiap peserta dan satu botol kosong untuk setiap kelompok kecil.
Masa:
15 -20 minit
Petunjuk:
Kelompok besar dibagi – bagi menjadi kelompok kecil dengan 5 anggota. Setiap kelompok kecil mendapat satu botol kosong dan setiap peserta mendapat satu kotak mancis kayu. Secara bergilir – gilir peserta meletakkan satu batang mancis kayu di atas bibir botol tadi untuk mencipta satu sarang botol. Peserta tidak boleh bercakap. Mereka harus saling membantu, misalnya dalam menunjukkan di mana satu lagi dapat di letakkan. Kalau ada batang mancis kayu jatuh harus di letakkan kembali sampai sarang burung selesai dibuat.
Variasi
Setiap kelompok kecil membuat satu gambar dengan menggunakan semua mancis kayu tersebut.
Evolusi dan refleksi:
1.       Bagaimana kami bekerjasama?
2.       Bagaimana perasaan saya ketika kawan saya menjatuhkan semua mancis kayu itu.
3.       Apakah saya sekarang bangga dengan hasil kerja kumpulan saya?
4.       Apakah ada seorang dalam kumpulan yang menjadi pemimpin, atau ada peserta mempunyai pengaruh lebih dari yang lain?
5.       Apakah ada cara dalam kumpulan bila orang boleh meletakkan mancis kayunya?
created by: celestina

No comments:

Post a Comment