Friday, September 21, 2012

LDK: kawan saya


LDK 1
NAMA PROGRAM : KAWAN SAYA DAN SAYA
MASA : 50 MINIT
OBJEKTIF :
1.       MENGGALAKKAN PELAJAR BERKENALAN
2.       MEMBERI PELUANG KEPADA PELAJAR LEBIH MESRA ANTARA SATU DAN YANG LAIN
3.       MENGIKIS RASA MALU PELAJAR
PERALATAN :
KAEDAH :
1.       PELAJAR DIMINTA MENCARI SEORANG RAKAN (SAMA JANTINA) DAN DIBERI MASA 5 MINIT UNTUK BERKONGSI BEBERAPA PERKARA PERIBADI SEPERTI ; NAMA, MINAT,  JANTINA, ASAL, BILANGAN ADIK-BERADIK, MAKANAN KEGEMARAN, CITA-CITA, DAN LAIN-LAIN. SETIAP PASANGAN DIMINTA BERKONGSI SATU PERKARA PERIBADI YANG MENARIK UNTUK DICERITAKAN SEPERTI PENGALAMAN MANIS ATAU PAHIT, BINATANG KEGEMARAN, HOBI DLL
2.       SELEPAS ITU, UNTUK SETIAP PASANGAN, SEORANG PELAJAR AKAN BERDIRI DIHADAPAN DAN PASANGANNYA AKAN BERDIRI RAPAT DI BELAKANG PELAJAR PERTAMA. PELAJAR DI HADAPAN AKAN MEMELUK PELAJAR DI BELAKANG MANAKALA PELAJAR DI BELAKANG AKAN MENGHULURKAN TANGAN DI HADAPAN SEOLAH-OLAH TANGAN PELAJAR YANG DI HADAPAN SEDANG BERCERITA TENTANG DIRI BELIAU DAN RAKANNYA.
3.       SETIAP PASANGAN AKAN DIBERI PELUANG MENCERITAKAN PERIHAL DIRI SENDIRI DAN RAKAN PELAJAR KEPADA PELAJAR YANG LAIN. CARA PENYAMPAIAN ADALAH TANPA SKRIP NAMUN KEDUA PELAJAR TERSEBUT AKAN MENCERITAKAN SECARA SERENTAK.
4.       PELAJAR DI HADAPAN AKAN MENCERITAKAN SECARA RINGKAS TENTANG DIRI SENDIRI DAN DIIKUTI PASANGANNYA MANALA PELAJAR DI BELAKANG AKAN MEMBUAT GAYA TANGAN SEPERTI YANG DICERITAKAN OLEH PELAJAR DI HADAPAN.
5.       AKHIR SEKALI PELAJAR DI HADAPAN AKAN BERCERITA SATU PERKARA MENARIK TENTANG BELIAU DAN SATU PERKARA MENARIK TENTANG RAKAN BELIAU.
6.       MASA UNTUK SETIAP PASANGAN BERKONGSI CERITA ADALAH SELAMA 5 MINIT SAHAJA.
  
LDK 1
NAMA AKTIVITI : LATIHAN DALAM KUMPULAN / TEAM BUILDING
NAMA PROGRAM : BERAT SAMA DIPIKUL, RINGAN SAMA DIJINJING
MASA : 35 MINIT
OBJEKTIF :
1.       MEMUPUK SEMANGAT KERJASAMA ANTARA SEMUA PELAJAR
2.       MEMAHAMI HAKIKAT KERJA BERKUMPULAN PERLU KOMUNIKASI
RASIONAL :
1.       MENERANGKAN KEPADA PELAJAR BAHAWA SEBELUM MEMULAKAN SETIAP TUGASAN PELAJAR PERLU MEMAHAMI TUGASAN, DAN PERLU MEMATUHI ARAHAN KETUA SEKIRANYA PERLU SEORANG KETUA.
2.       PERSEFAHAMAN ANTARA AHLI KUMPULAN AKAN MEMBANTU MEMUDAHKAN KERJA.
3.       SETIAP TUGASAN MEMPUNYAI PERINGKAT SETIAP PERINGKAT PERLU DITURUTI UNTUK MEMUDAHKAN MENYIAPKAN TUGAS TERSEBUT.
4.       AGAR PELAJAR SELALU MENETAPKAN TANDA ARAS PENCAPAIAN. SEKIRANYA PERLU LETAK SASARAN YANG PALING TINGGI DALAM HIDUP.
PERALATAN : BEBERAPA BATANG PAIP PVC (BERSAIZ 1”) YANG DISAMBUNGKAN SECARA TIDAK LURUS

KAEDAH :
1.       BATANG PAIP PVC TERSEBUT AKAN DILETAK DI ATAS LANTAI.
2.       SEMUA PELAJAR AKAN DUDUK MENGHADAP BATANG PAIP TERSEBUT SECARA RAWAK.
3.       SEMUA PELAJAR AKAN DIARAH MENGANGKAT PAIP TERSEBUT DENGAN KEDUA-DUA BELAH TANGAN SECARA SERENTAK.
4.       SETIAP PELAJAR HANYA DIBENARKAN MENGGUNAKAN SATU JARI SAHAJA. PELAJAR BEBAS MENGGUNAKAN MANA-MANA JARI UNTUK KESELESAAN.
5.       SEMUA PELAJAR AKAN MENGANGKAT SERENTAK PAIP TERSEBUT HINGGA KE PARAS DADA SECARA SERENTAK.
6.       ARAHAN AKAN DIBERI SEMULA SEKIRANYA PAIP TIDAK DIANGKAT SECARA SERENTAK DAN RATA.
created by: john

c

No comments:

Post a Comment