Thursday, January 23, 2014

Sesi Kaunseling oleh Nabi Muhammad Amat Singkat

Nabi Muhammad banyak menjalankan kerja-kerja kaunseling.

Prosedur dan teknik kaunseling yang digunakan oleh Nabi Muhammad mempunyai banyak perbezaan, malah pertentangan, dengan prosedur dan teknik kaunseling ciptaan pakar-pakar kaunseling Barat.

Salah satu perbezaan itu adalah, prosedur kaunseling Barat mengorek-ngorek sejarah rentetan peristiwa yang pernah berlaku ke atas kaunselee. Ini tidak dilakukan dalam prosedur kaunseling Nabi Muhammad.

Salah hasil penggunaan prosedur dan teknik kaunseling Nabi Muhammad adalah singkatnya tempoh masa yang diperlukan bagi menjalankan sesi kaunseling.

Dalam rekod-rekod hadith kaunseling yang dikaji, Nabi Muhammad tidak pernah memberikan kaunseling lebih daripada satu kali sesi kepada orang yang sama! Dan masa kaunseling itu juga sangat singkat. 

Meskipun sesi kaunseling Nabi Muhammad amat singkat (sekitar beberapa minit sahaja), tidak ada rekod yang menunjukkan kaunselee Nabi Muhammad datang semula dengan membawa masalah yang sama. Ini bermakna dengan sesi yang begitu singkat, Nabi Muhammad dapat membantu kaunseleenya menyelesaikan masalahnya.

Ini berbeza dengan tempoh masa kaunseling yang menggunakan prosedur dan teknik Barat, yang memakan masa lama, serta sesi dilakukan berulang-ulang kali. Dan belum tentu kaunseleenya dapat menyelesaikan masalahnya.

No comments:

Post a Comment