Thursday, January 23, 2014

Mengapa Nasihat Tidak Berkesan

Sebagai seorang ketua, Nabi Muhammad memberi nasihat kepada anak-anak buahnya. Ini bermakna tugas memberi nasihat adalah tugas hakiki keketuaan.

Rekod-rekod sejarah menunjukkan nasihat-nasihat Nabi Muhammad diterima dengan baik dan ditaati oleh anak-anak buahnya.

Nabi Muhammad memberikan nasihatnya hanya apabila diminta.

Nasihat seperti yang diberikan oleh Nabi Muhammad itu disebut 'nasihat involuntari' atau 'nasihat atas permintaan'. Nasihat yang diberikan tanpa diminta disebut 'nasihat voluntari' atau 'nasihat sukarela'.

Faktor-faktor yang boleh menyebabkan nasihat voluntari tidak berkesan adalah:

1. Kelayakan: Orang yang berasa dirinya lebih baik, lebih betul, lebih tahu, ataupun lebih pandai sahaja yang yakin dia layak menasihati orang lain. Apabila orang yang dinasihati berasa keadaan adalah sebaliknya, dia akan menolak nasihat itu.

2. Tuduhan: Di sebalik kata-kata nasihat adalah tuduhan halus bahawa si penasihat menuduh orang yang dinasihati itu bukan orang yang baik-baik.

3. Konten: Kata-kata nasihat mengandungi penilaian negatif dan kritikan terhadap orang yang dinasihati.

4. Permintaan: Nasihat itu diberikan tanpa diminta.

5. Pencerobohan ruang peribadi: Memberi nasihat yang tidak diminta adalah tingkah laku memasuki tanpa izin ruang psikologi orang lain.

6. Self-esteem: Nasihat yang tidak diminta, sama ada yang diberikan secara privasi mahupun secara terbuka, adalah menjatuhkan self-esteem orang yang dinasihati. 

7. Hukum budaya: Dalam banyak budaya, nasihat yang sopan diberikan dari-atas-ke-bawah. Sebagai contoh, orang tua boleh menasihati orang muda, tetapi tidak sebaliknya.

No comments:

Post a Comment