Tuesday, January 24, 2012

Verbatim daripada sesi kaunseling individu (SESI 1)

Kaunselor : Selamat pagi Acher.- membina hubungan
Klien : Selamat pagi.
Kaunselor : Cikgu akan memperkenalkan diri, nama cikgu ialah Cikgu Othman.
Klien : Nama saya Acher
Kaunselor : Ok, sekarang kita akan berada dalam sesi kaunseling individu yang
pertama untuk Acher. Cikgu akan terangkan apakah peraturan
semasa sesi kaunseling. Pertama, apa peranan Acher dan apa
peranan Cikgu? Cikgu berperanan akan banyak bertanya soalan
dan Acher akan banyak menjawab soalan dan bercerita kepada
cikgu. Kedua, didalam sesi kaunseling kita ada kerahsiaan, apa
sahaja perbualan kita disini perlu dirahsiakan. Kecuali apa yuang
Acher ceritakan melibatkan orang ketiga. Contohnya Acher
bercerita kepada cikgu mahu mencederakan seseorang didalam
kelas, maka cikgu boleh melanggar etika kerahsiaan kita, Acher
boleh faham? Untuk sesi ini cikgu minta kebenaran Acher untuk
membuat rakaman suara sepanjang sesi, pertama cikgu mahu
Acher perkenalkan diri kepada cikgu. -Penstrukturan
Klien : Nama saya Aher, hobi saya bermain basikal, saya suka membaca
buku. Saya tinggl 4 orang didalam keluarga iaitu saya, adik, bapa
dan emak. Saya saying dengan keluarga saya. Bapa saya berniaga
dan emak saya tinggal di rumah.
Kaunselor : Sepanjang cuti sekolah selama seminggu, apa yang Acher buat di
rumah?-kemahiran menyoal
Klien : ada membaca, menulis, tengok tv dan pergi kerumah kawan. Ada
juga pergi tengok adik memancing.
Kaunselor : Ahaaaaa………… tengok sahaja adik memancing? –dorongan
minima
Klien : ya. Tengok sahaja.
Kaunselor : selalunya Acher pergi tengok adik memancing dengan siapa? –
kemahiran menyoal
Klien : dengan pak cik dan bapa.
Kaunselor : jadi kebiasaannya ada orang dewasalah……………. Kalau dirumah
Acher rapat dengan siapa?
Klien : rapat dengan adik.
Kaunselor : jadi…. Untuk sesi kita yang pertama ini Acer ada apa-apa mahu
cerita dengan cikgu? Cikgu mahu Acher faham bahawa sesi
kaunseling bukan untuk orang yang menghadapi masalah sahaja,
orang yang tidak menghadap masalah juga boleh datang.-
membuat interpretasi
Klien : tiada cikgu.
Kaunselor : sepanjang cuti sekolah Acher ada keluar dari Malangang?
Contohnya pergi makan angin atau berjalan-jalan.
Klien : ada…. Pergi ke Kampung Tombong.
Kaunselor : apa yang ada disana?
Klien : kerbau…
Kaunselor : maksud cikgu, apa yang menarik ada disana.
Klien : emmm…. Menarik dapat bermain dengan kawan.
Kaunselor : emmm… dapat bermain dengan kawan……. Siapa kawan-kawan
Acher yang ada disana? - parafrasa
Klien : Dody, Malory, Sheldon, Leo, Banny dan Kenneth…..
Kaunselor : Emmmm….. ok…. Sekali lagi cikgu mahu Tanya Acher, ada apa-
apa mahu dikongsi hari ini?
Klien : aaaa……….aaaaaaa……..
Kaunselor : apa-apa sahaja yang acher mahu cerita….. macam mana di kelas
Acher?- kemahiran menyoal
Klien : Dikelas semua okey cikgu.
Kaunselor : di kelas, dengan siapa Acher paling rapat?
Klien : emmm….. Banny dan Saufi….
Kaunselor : Ooooo….. itu kalu di kelas, kalau di sekolah ini?
Klien : Doti, Dell, Nell, Banny dan Saufi.
Kaunselor : semua tu tahun 3, betul? Kamu semua satu kampung ke?
Klien : Saya, Doti dan Saufi sama kampung. Dell dan nell kampung lain.
Kaunselor : Ooooo….. Acher anak keberapa dalam keluarga?
Klien : anak pertama.
Kaunselor : Ahaaa…. Anak pertama…. Jadi adik?
Klien : anak kedua, umur tujuh tahun.
Kaunselor : tahun 1 la….. siapa adik Acher?
Klien : Easter, tahun satu.
Kaunselor : Ooooo…… Acher hanya ada 2 orang adi beradik, maknanya
dan bapa Acher masih muda lagi betul? – kemahiran mendengar
Klien : Masih muda…
Kaunselor : Oooo….. Emak bekerja?
Klien : Emak jururawat di KK
Kaunselor : Jadi, kalau Acher pulang dari sekolah, siapa yang ada dirumah?
Klien : Datuk, nenek dan pak cik.
Kaunselor : Datuk, nenek dan pakcik tinggal sekali bersama Acher?
Klien : haah…
Kaunselor : bermakna di rumah Acher ada ramai la?
Klien : Aaa….
Kaunselor : kalau waktu lapang, Acher suka buat apa?
Klien : Bermain game.
Kaunselor : Game apa tu?
Klien : PSP.
Kaunselor : PSP….. game apa tu?
Klien : Play Station…
Kaunselor : Ooooo….. Play Station…. Pakai CD ke game tu?
Klien : tidak, yang kecil tu cikgu.
Kaunselor : emmm…. Mini PSP la tu….. siapa yang belikan game tu?
Klien : Pak cik.
Kaunselor : Pak cik…… mahal ke game tu?
Klien : tak tahu…. Pak cik cakap RM1,000.
Kaunselor : Pak cik bagi hadiah pada Acher ke apa game tu?-kemahiran
menyoal
Klien : Dia bagi pinjam sahaja..
Kaunselor : Ehemm…… bagi pinjam sahaja…. Game apa yang Acher suka
main?- parafrasa
Klien : Game lawan padang.
Kaunselor : macam mana game tu? Boleh cerita dengan cikgu?
Klien : Olympus nama game tu.
Kaunselor : macam mana peraturan main game tu?
Klien : kalu padang tekan tiga segi, kalau mahu lompat tekan S.
Kaunselor : ehemmmm….- dorongan minima
Klien : tekan l dan R kalau mahu naik tinggi
Kaunselor : ehemmmmm….. sewaktu awal-awal td Acher ada cakap sayang
sangat dengat emak dan bapa kn?- refleksi perasaan
Klien : Betul….
Kaunselor : Apa yang membuatkan Acher sayang sangat dengan mereka?
Klien : bapa saya belikan basikal dan emak saya belikan mainan.
Kaunselor : sebab itu sahaja?
Klien : mereka tolong saya dan bagi duit dengan saya.
Kaunselor : ehemmm…… kalau Acher ambil duit dari bapa dan emak…. Acher
kena buat apa?- menyemak persepsi
Klien : tolong bapa cuci kereta di sungai.
Kaunselor : bapa bagi berapa selalunya?
Klien : RM 1
Kaunselor : RM 1….. lagi….
Klien : tolong emak masak juga ada. Dapat lagi RM 1 dan saya simpan di
dalam tabung.
Kaunselor : tabung…… besar tabung Acher?
Klien : besar sikit.
Kaunselor : Besar sikit? Buat atau beli tabung tu?
Klien : beli…..
Kaunselor : Acher pernah kira ada berapa duit dalam tabung tu?
Klien : sudah banyak sekarang. Saya tidak tahu ada berapa.
Kaunselor : kalau tabung tu sudah penuh, dimana Acher simpan duit?
Klien : Sembunyi dalam almari.
Kaunselor : tidak hilang ke simpan dalam almari? Mana tahu adik ambil ke…..
Klien : tidaklah…..saya kunci.
Kaunselor : jadi…. Acher sayang dengan emak dan bapa sebab mereka bagi
duit dengan Acher….. dan beli mainan. Acher biasanya main
dengan siapa?- konfrantasi
Klien : dengan Adik….
Kaunselor : adik Acher lelaki atau perempuan?
Klien : perempuan…
Kaunselor : Oooo…. Jadi dalam keluarga Acher siapa yang paling Acher
sayang?
Klien : semua…..
Kaunselor : memang la sayang semua, tapi mesti ada yang paling acher
sayang….. contohnya Acher suka cerita masalah kepada orang
tu….. -konfrantasi
Klien : emmm….. emak, datuk, nenek dan bapa….
Kaunselor : bermakna orang yang paling Acher sayang emak la….Emak Acher
pergi kerja pukul berapa?-refleksi makna
Klien : pukul 6…
Kaunselor : maknanya emak Acher pergi kerja…. Acher masih belum pergi
sekolah.
Klien : belum…
Kaunselor : Siapa yang hantar Acher pergi sekolah?-kemahiran menyoal
Klien : jalan kaki sahaja.
Kaunselor : rumah Acher dekat dengan sekolah?
Klien : jauh….
Kaunselor : Acher jalan kaki sorang-sorang?
Klien : Tidak….. adik dan kawan-kawan….
Kaunselor : Emak Acher balik kerja pukul berapa?
Klien : pukul 4 atau pukul 6 petang. Ada juga kadang-kadang pulang awal
macam pukul 2.
Kaunselor : kebiasaannya emak Acher pulang awal atau lewat?
Klien : Awal sikit…
Kaunselor : Awal sikit tu macam mana?-meminta penjelasan
Klien : Awal yang terlampau, tapi bukan terlampau.
Kaunselor : ehaaa…… bermakna kalau makan tengahari emak akan masak di
rumah kalau pulang awal……
Klien : Haah…. Saya selalu minta emak nasi kuning tu.
Kaunselor : selalunya makan sama-sama atau sendiri-sendiri?
Klien : kami makan ramai-ramai… saya, adik, bapa dan emak.
Kaunselor : ehemmmm…. Jadi datuk, nenek dan pak cik?
Klien : mereka makan diluar.
Kaunselor : macam mana pula dengan makan malam?
Klien : makan sama-sama juga.
Kaunselor : maknanya datuk, nenek dan pak cik pun ada sekali?-refleksi
makna
Klien : Aaa….
Kaunselor : kebiasaannya berdoa dulu sebelum makan?
Klien : Aaa…. Datuk yang selalu baca doa.
Kaunselor : Datuk baca doa macam mana?
Klien : macam biasa la…
Kaunselor : cikgu mana biasa tu….. boleh Acher baca doa macam datuk acher
baca?
Klien : boleh…. Tuhan berkatilah makanan ini kerana makanan ini akan
buat kami sihal. Amen…..
Kaunselor : kenapa bukan Acher yang baca doa sebelum makan?
Klien : saya belum tahu cikgu…-pendedahan kendiri
Kaunselor : tadi tu yang Acher baca?
Klien : tadi tu pendek saja cikgu….
Kaunselor : disebabkan Acher anak lelaki dalam keluarga, selepas ini Acher
yang baca doa. Boleh?
Klien : emmm…. Boleh.
Kaunselor : ok…. Sekarang cikgu ada satu tugasan mahu Acher buat…. Cikgu
akan bagi Acher satu kertas kosong, kemudian Acher lukis gambar
keluarga Acher. Siapa yang tinggal di rumah Acher….. Acher
pandai melukis?
Klien : pandai…….
Kaunselor : Cikgu bagi sedikit masa dengan Acher untuk melukis. Acher ada
bawa pensil?
Klien : ada….
Kaunselor : cikgu bagi masa dalam 10 minit, kalu tidak cukup nanti cikgu
tambah masa.
Klien : (Klient melukis seperti yang disuruh oleh kaunselor)
Kaunselor : boleh Acher terangkan apa yang Acher lukis?
Klien : Ini emak, ini bapa, ini adik, ini saya, ini rumah saya dan kereta
bapa saya.
Kaunselor : eh…. Dimana datuk, nenek dan pakcik?
Klien : Di dalam rumah….-meminta penjelasan
Kaunselor : Oooo…. Didalam rumah…… di rumah Acer ada 7 orang
semuanya, betul?
Klien : Aaa…..
Kaunselor : Acher ingat siapa jiran-jiran Acher?
Klien : satu sahaja.
Kaunselor : satu sahaja??? Daripada gambar ini rumah Acher besar ke?
Klien : kecil sahaja, ada 4 bilik. Saya ada bilik sendiri. Nenek dan datuk
kadang-kadang tidur di bilik saya.-meminta penjelasan
kaunselor : ini gambar apa?
Klien : matahari
Kaunselor : maknanya ini waktu siang la.
Klien : iya…… pak cik tu adik beradik dengan emak saya.
Kaunselor : sudah ada uban ke rambut datuk dan nenek?
Klien : ada… banyak. Tapi nenek ada sikit sahaja.
Kaunselor : cikgu suruh Acher lukis gambar keluarga supaya cikgu dapat
tengok Acher tinggal dengan siapa dengan lebih jelas. Jadi lukisan
ini cikgu simpan boleh?-merumus
Klien : boleh…..
Kaunselor : jadi kalau Acher tiada apa-apa mahu di cakapkan lagi, cikgu
ingatkan sekali lagi peraturan kita iaitu berkaitan kerahsiaan dan
apa peranan cikgu dan apa peranan Acher. Acher cerita sahaja
kalau ada apa-apa. Cikgu tidak akan cerita pada orang lain. Ada
apa-apa lagi?-penstrukturan.
Klien : tiada…..
Kaunselor : kalau tiada apa-apa…. Acher boleh balik ke kelas.

No comments:

Post a Comment