Tuesday, January 24, 2012

ULASAN KRITIS (sesi 1, 2 dan 3)

Kaunseling adalah satu proses interaksi yang melibatkan seorang kaunselor dan juga klien. Kaunseling sebenarnya bukan bererti memberi nasihat walaupun terdapat cadangan yang diberikan. Malahan, kaunselor tidak memberi jawapan secara langsunng kepada semua persoalan klien tetapi mencari jawapan bersama.

Kaunseling adalah proses pertolongan yang profesional yang bertujuan membantu individu memahami dirinya dan alam sekelilingnya. Kaunselor akan mengembangkan pemikiran, menstabilkan perasaan dan mengubah tingkah laku klien kepada yang lebih diterima. Kaunselor juga menitikberatkan faktor kerahsiaan, Kaunseling juga memberi fokus kepada kemahiran membuat keputusan dan pengurusan masalah. Adalah menjadi tugas kaunselor menimbulkan pilihan yang dpat membantu klien menyelesaikan permasalahan dan membuat keputusan di tangan klien itu sendiri.

Situasi klien
Klien merupakan murid tahun 3 di Sk Malangan Baru. Dia tinggal bersama ayah, emak dan adiknya di Kiulu. klien tidak menyukai kawan-kawan sekelasnya yang suka mengganggunya.. Perasaan tidak senang hati ini akan terbawa-bawa ke rumah dan sering teringat akan sikap rakan-rakan sekelasnya hinggakan mengganggu dia belajar. Menurut klien, dia pernah diganggu dan dikacau oleh kawan-kawannya. Walau nagaimana pun klien tidak mengetahui mengapa kawan-kawanya sering mengganggunya. Walaupun klien tidsak suka diganggu kadangkala sebenarnya klien juga suka mengganggu kawan-kawanya didalam kelas. Tingkah laku yang ditunjukkan bertentangan dengan apa yang telah duinyatakan oleh klien. Klien sering menyalahkan orang lain, sedangkan kesalahan dirinya sendiri dia tidak Nampak.


Matlamat kaunselor menjalankan sesi kaunseling individu
Kaunselor telah menetapkan supaya klien menghargai diri dan orang lain. 3 sesi diatas adalah antara klient yang telah menjalankan sesi bersama saya semasa menjalankan latihan praktikum di sekolah. Pada asasnya klient menyatakan tidak mempunyai sebarang masalah. Tetapi klient ketika dikelas menunjukkan masalah tingkah laku menyebabkan dia menjalankan sesi kaunseling individu. Pada sesi yang pertama saya telah membina hunungan dengan klient dengan melihat persekitaran hidupnya samaada mempengaruhi kehidupannya atau pun tidak. Saya telah member tugasan melukis isi rumahnya dan klient telah melukis gambar bapa. Emak, adik, dirinya,datuk dan neneknya. Ini menunjukkan klient dikelilingi dengan kasih saying dan asalah bukan berpunca daripada rumah.

Selain itu klien juga ada mengakui bahawa diganggu kawan dan dia juga ada mengganggu norang lain. Klient telah dirasionalkantentang tingkahlakunya itu dan dapat menerima dengan baik. Selain itu nproses penerokaan agak kurang berjalan lancar kerana klien tidak mahu berkongsi banyak perkara dan setiap persoalan hanya dijawab dengan perkatan tidak tahu.

Dalam sesi yang kedua saya banyak meneroka berkaitan dengan kawan-kawan klien. Memang kawan banyak mempengaruhinya sama ada di dalam kelas ataupun di luar kelas. Berdasarkan sesi, kawan baiknya mempunyai tingkah laku yang hampir sama. Maka tidak hairanlah klient mempunyai tingkah laku seperti itu. Walaubagaimanapun klient mempunyai sifat sangat sayangkan keluarganya. Sikap ini amat tinggi didalam diri klien. Saya berasa bangga kerana klien sentiasa ingat tentang ibu bapanya dan bersedia membantu mereka dalam menjalankan jkerja rumah.

Teori yang diaplikasikan dalam sesi ini adalah teori pemusatan insan. Teori pemusatan insan ini diperkenalkan oleh CARL R.ROGERS(1902-1987 )yang berfokus kepada klien. Rogers melihat ahli-ahli terapi hanya bertindak sebagai penyedia kepada perkembangan peribadi seseorang.Beliau menenkankan kepada individu sebagai klien yang mana dianggapnya mempunyai banyak pengalaman sendiri dan berguna untuk diketahui bersama. Mengikut Rogers sejak bayi pengalaman dianggap sebagai kebenaran dan kenyataan. Bayi dikatakan menilai pengalamannya sebagai sudahkah dia memenuhi keperluan untuk kesempurnaan kendirinya ,apabila manusia berinteraksi dengan alam persekitaraan dan belajar tentang dirinya maka konsep kendiri semakin berkembang. Fitrahnya manusia mahu disukai dan dikasihi oleh orang lain.Manusia mengejar penghargaan kendirinya.Kemahuan terhadap penerimaan dan kendiri yang positif individu akan membina suatu keadaan yang baik dan tingkahlaku yang baik.

Antara kemahiran yang biasa digunakan dalam sesi ialah kemahiran mendengar, refleksi isi/perasaan, parafrasa, peneguhan minima, dan soalan-soalan terbuka. Mendengar disini merujuk kepada mendengar secara aktif dan memerhati,menerima dan memahami mesej yang disampaikan oleh klien sama ada secara lisan/bukan lisan /jelas/kabur manakala refleksi isi pula berlaku apabila kauselor memberi tumpuan kepada kandungan fakta yang disampaikan oleh klien . seperti refleksi isi, pemfokusankepada perasaan atau emosi klien yang dilahirkan secara lisan atau tidak merujuk kepada refleksi perasaan.

Sama juga seperti sesi kedua, dalam sesi ketiga klien masih menjawab tidak tahu atau tiada jika ditanyakan soalan. Maka teknik yang saya gunakan ialah memberi tugasan. Saya telah memberi tugasan supaya klien melukis diatas kerjas. Dengan itu akan lebih banyak soalan yang akan ditanya dan klien akan menjawab. Amat besar harapan saya agar klient dapat mengekalkan perubahan yang telah dialami dan ia bukan bersifat sementara. Saya juga berharap segala bimbingan yang saya telah berikan akan member kesan kepada masa depan klient.

No comments:

Post a Comment