Tuesday, August 4, 2009

KEMAHIRAN MEMBALAS (RESPONDING)

Layanan Lisan
Membalas kata-kata merupakan suatu kelebihan kepada manusia . Dengan membalas kata-kata, manusia dapat mewujudkan hubungan yang baik antara satu dengan lain. Tujuan utama seseorang bertindak balas ke atas kata-kata orang lain adalah untuk menggalakkan penglibatan masiang-masing di dalam perbualan itu.
Matlamat layanan lisan di peringkat pertama ialah untuk menarik klien melibatkan diri dalam sesi perundingan.
Antara kemahiran ang diperlukan ialah penstrukturan, dorongan minimum dan kemahiran mendengar.


PENSTRUKTURAN
Matlamat penstrukturan ialah menyediakan nada dan struktur sesi perundingan yang bakal dilaksanakan. Antara perkara-perkara yang disentuh adalah seperti berikut:
1)Peranan kaunselor-Mendengar, memahami dan membantu perkara yang dibawa oleh klien untuk dirundingkan.
2)Peranan klien-Mencaritakan dengan bebas dan memilih tajuk perundingan (tajuk adalah pilihan klien kecuali klien yang dirujukkan enggan memilih tajuk perundingan).
3)Jangka masa-Lama masa disediakan untuk perundingan ialah 30 init atau 45 minit.
4)Etika-Peraturan dan perkara-perkara rahsia akan tetap dirahsiakan oleh kaunselor.


Contoh:
'Selama 30 minit ini anda bolehlah ceriakan apa sahaja yang ingin anda kongsikan dengan saya. Saya sedia mendengar dan memahami serta cuba membantu, dan apa yang anda ceritakan akan saya rahsiakan.'
Penstrukturan yang ringkas dan meudah ini dapat membantu klien memahami apa yang akan dilaksanakan dan apa yang diharapkan daripadanya. Klien juga dapat memahami bahawa dia mempunyai masa selama 30 minit untuk berbincang, dan perkara yang akan dibincangkan akan dirahsiakan oleh kaunselor. Ini akan menimbulkan rasa selamat dan percaya kepada kaunselor untuk bercerita apa sahaja yang mengganggu atau yang timbul dalam fikriannya.


DORONGAN MINIMA
Tujuannya:
-Memberangsangkan klien untuk terus bercerita.
-Menunjukkan kaunselor mendengar.
-Menunjukkan kaunselor faham dan mengikuti apa yang sedang diperkatakan oleh klien.


Antara contoh dorongan minima ialah seperti menganggukkan kepala, menggunakan separa bahasa contohnya dengan berkata: Mmm! Hmm! Hmm! Ya!, menunjukkan wajah yang tenang dan memberikan senyuman (jika perlu).


Berikut ialah contoh dorongan minima di dalam suatu sesi kaunseling.
Klien: Saya nak bincang tentang pelajaran saya.
Kaunselor: Ya! pelajaran awak (sambil mengangguk).
Klien: Sejak akhir-akhir ini pencapaian saya merosot.
Kaunselor: Hmm! Hmm!
Klien: Semua markah saya menurun.
kaunselor: Semua markah menurun (nada rendah dan mengangguk).




KEMAHIRAN MENDENGAR
Mendengar merupakan kemahiran yang paling penting dalam proses kaunseling. Pemahaman yang tepat hanya akan dapat diperolehi dengan adanya pendengaran yang baik. Di dalam konteks kaunseling, terdapat beberapa perkara yang perlu didengar, iaitu isi kandungan yang diperkatakan, perasaan yang dilahirkan melalui tingkah laku tanpa lisan, juga mendengar perasaan yang dinyatakan.

Oleh itu, proses mendengar melibatkan seluruh deria yang terdapat pada diri kaunselor. Ia adalah satu proses yang aktif. Telinga mungkin mendengar apa yang dikatakan, mata melihat bagaimana gerak laku semasa perkataan atau ayat itu dituturkan, hidung juga turut menghidu bau-bau yang ada di sekeliling dan kadangkala deria sentuhan juga memainkan peranan seperti bersalaman dan sebagainya. Segala aspek ini bersatu dalam proses mendengar yang berkesan. Mesej dari semua aspek ini memberikan interpretasi kepada si pendengar dan barulah makna terbentuk.




Apabila kita memberikan seluruh perhatian kepada klien tanpa berbelah bahagi, ini bererti kita menyediakan diri untuk mendengar. Semakin baik kita memberian tumpuan secara fizikal, semakin baik kita mendengar segala petanda yang dilahirkan oleh rasa hati klien. Semakin baik kita memerhatikan klien, semakin baik kita menyediakan diri untuk memahami klien.
Untuk meningkatkan kemahiran mendengar, berikut diberikan beberapa penduan:
-Kaunselor mesti memahami tujuan klien berada di situ.
-Kita harus memerhatikan dan mendengar faktor seperti siapa yang diperkatakan, apa yang diperkatakan, bila perkara itu diperkatakan, di mana perkara yang diperkatakan berlaku, mengapa perkara itu diperkatakan dan bagaimana perkara itu diperkatakan. Untuk mendapatkan maklumat ini, fokus bukan sahaja kepada perkataan, tetapi juga kepada nada dan cara yang diperkatakan.
-Kaunselor perlu mengelak daripada membuat andaian terleih dahulu.
-Kaunselor perlu mengelak daripada membuat penilaian kepada seseorang klien terlalu awal.
-Kaunselor perlu lebih tahan berhadapan dengan gangguan-gangguan sama ada yang datang dari lauar, seperti bunyi bising atau gangguan dari dalam diri seperti bisikan-bisikan hati sendiri.

Mendengar adalah satu perlakuan yang susah kerana selalunya kita tidak mendengar dengan baik. Jelasnya, mendengar melibatkan mendengar isi, perasaan dan makna atau pengalaman seseorang.

Mendengar isi
Mendengar isi bermaksud cuba memahami tema perbincangan dan merupakan langkah pertama dalam proses mendengar dengan baik


Apa yang sedang diperkatakan??


Memahami isi perbincangan dalam kaunseling memerlukan konsentrasi di pihak kaunselor. Kadangkala klien sendiri tidak begitu pasti apa yang diperkatakan. Mereka keliru dan peranan kaunselor ialah mendengar dengan baik dan membantu dalam memahami masalah tersebut.

No comments:

Post a Comment