Thursday, August 6, 2009

Kedudukan & Pergerakan Tubuh Badan


Seseorang kaunselor itu harus peka serta dapat membaca dan melihat bahasa badan yang dilahirkan oleh kliennya. Kedudukan dan pergerakan badan yang dilahirkan oleh kliennya. kedudukan dan pergerakan badan ini juga memberi nada dan makna dalam hubungan kaunseling.

CARA DUDUK DALAM SESI KAUNSELING
Cara duduk boleh menggambarkan penerimaan kita terhadap orang lain. Seseorang yang bersikap terbuka dan mesra akan duduk condong sedikit ke arah orang yang bercakap dengannya. Manakala orang yang bersifat tidak menerima, lebih cenderung duduk menyandar ke belakang menjauhi kliennya. Kaunselor yang baik akan duduk condong sedikit ke hadapan menghadapi klien yang menandakan beliau menerima dan bersedia untuk membantu.

Kaunselor juga harus peka dengan cara duduk tubuh badan klien. Klien yang berasa dirinya diendahkan dan bersedia untuk melibatkan diri dalam sesi kaunseling, akan duduk condong sedikit ke hadapan dan kelihatan selesa.


Perhatian
  1. Jangan duduk menyandar di kerusi dan bergoyang-goyang tidak berhenti.
  2. Jangan menyilang kaki dengan kaki sebelah di atas lutut, atau sambil tangan diletak di belakang tengkuk dan menyandar.
  3. Jangan terlalu rigid dan tidak bergerak langsung.

No comments:

Post a Comment