Bimbingan dan kaunseling
merupakan dua perkara yang mempunyai maksud yang hampir sama. Dalam bahasa yang
mudah, bimbingan bermaksud murid membuat keputusan atau penyelesaian masalah
dengan dipengaruhi atau dicadangkan oleh guru. Manakala kaunseling pula adalah
keputusan atau penyelesaian masalah dibuat oleh murid sendiri setelah guru
merasionalkan segala kemungkinan jalan penyelesaian. Bimbingan dan kaunseling juga
merupakan proses pendidikan, iaitu proses yang dirancang dan berterusan. Murid dididik
mempelajari pengalaman, nilai, sikap dan tingkahlaku yang sesuai dengan
masyarakat majmuk di Malaysia. Kebanyakan guru pada masa kini menganggap
bimbingan dan kaunseling tiada perbezaan.
Bimbingan dan kaunseling
dapat membantu murid-murid untuk membantu diri mereka bagi memperkembangkan
potensi mereka secara optimum dengan menggunakan peluang maksima yang
dibekalkan oleh persekitaran. Di SK taman Jana, perkhidmatan bimbingan dan
kaunseling dijana secara maksima bagi mencipta peluang bagi murid meningkatkan
nilai tambah masing-masing. Sebagai seorang kaunselor di sekolah rendah, saya
berperanan menyelaras aktiviti bimbingan dan kaunseling dengan disokong bantu
oleh aktiviti kurikulum dan kokurikulum. Disamping menjalankan tugas sebagai
kaunselor di sekolah, sumbangan juga diberikan kepada pencapaian prestasi
sekolah dengan penglibatan diri dalam aktiviti kokurikulum dan ko-akademik.
Perkhidmatan yang diberi kepada murid bagi mendapatkan peluang pertolongan khidmat bimbingan dan kaunseling ini tanpa mengira bangsa dan agama. Mereka berhak mendapat pertolongan ini apabila mereka perlu terutama dalam masa-masa menuju proses perkembangannya. Mereka dilayan untuk perkembangan potensi dan kebolehannya supaya berkembang dengan kadar yang sepatutnya mengikut tahap-tahap yang sepatutnya. Murid akan dibantu memahami dirinya, diri orang lain dengan mendalam dan menerokai tujuan hidupnya. Di samping menolong mereka memilih serta merancangkan hidupnya dengan berkesan dengan berorientasikan masa depan dan masa kini. Oleh itu pelajar akan tegas diri, boleh menyesuaikan diri serta memahami implikasi tindak-tanduknya masa kini dan masa hadapan. Para pelajar diharap akan menyedari kelemahannya dan kemudian dibantu mengukuhkan kekuatan-kekuatan kendirinya melalui aktiviti pencegahan.
Bimbingan dan kauseling
jenis akademik memandu murid untuk mengetahui dan memahami kemahiran
belajar yang meliputi kemahiran membaca dan mengambil nota, pengurusan
masa,pengurusan diri,kemahiran mendengar, kemahiran mengingat, mengulangkaji, menjawab
soalan peperiksaan dan menghadapi peperiksaan.
Unit bimbingan dan kaunseling juga mengumpul dan memberikan maklumat berkenaan peluang melanjutkan diri selepas Ujian Penilaian Sekolah Rendah. Informasi ini amat perlu agar murid mendapat maklumat tentang ke mana hala tuju mereka selepas melepasi tahap-tahap tertentu dan syarat-syarat untuk melanjutkan pelajaran ke Sekolah Berasrama Penuh, Maktab Rendah Sains Mara, SMK Agama, Sekolah Kawalan, Sekolah Rancangan Khas dan penempatan lain bagi murid yang tidak berjaya mendapat tempat ke sekolah yang berstatus terbaik sebagai alternatif bagi mereka yang tidak layak dan lain-lain peluang untuk murid melanjutkan pelajaran samaada intitusi peringkat persekutuan atau negeri.
Unit bimbingan dan kaunseling juga mengumpul dan memberikan maklumat berkenaan peluang melanjutkan diri selepas Ujian Penilaian Sekolah Rendah. Informasi ini amat perlu agar murid mendapat maklumat tentang ke mana hala tuju mereka selepas melepasi tahap-tahap tertentu dan syarat-syarat untuk melanjutkan pelajaran ke Sekolah Berasrama Penuh, Maktab Rendah Sains Mara, SMK Agama, Sekolah Kawalan, Sekolah Rancangan Khas dan penempatan lain bagi murid yang tidak berjaya mendapat tempat ke sekolah yang berstatus terbaik sebagai alternatif bagi mereka yang tidak layak dan lain-lain peluang untuk murid melanjutkan pelajaran samaada intitusi peringkat persekutuan atau negeri.
Bimbingan dan kaunseling
juga berperanan dalam meningkatkan motivasi murid untuk terus belajar dan
berjaya dalam pelajaran. Program kesedaran diadakan untuk meningkatkan tahap
kesedaran rasa kebertanggungjawapan pelajar terhadap kejayaan mereka sendiri. Sebagai
usaha untuk meningkatkan lagi kemahiran murid maka mereka akan didedahkan
dengan beberapa ujian personaliti yang bertujuan untuk mengenali kekuatan dan
kelemahan diri sendiri. Kemahiran lain yang diajar kepada pelajar adalah
mengurus diri, membina matlamat diri, mengenal pasti sumber belajar dan
kemahiran belajar. Pada 2014 juga telah dijalankan soal selidik masalah murid
khas untuk tahap 2. Soal selidik merangkumi 4 bahagian iaitu a) masalah
terhadap diri sendiri, b) masalah dengan rakan, c) masalah dengan guru dan d)
masalah dengan keluarga. Soal selidik ini bertujuan untuk mendapatkan data
bahagian mana yang dianggap masalah utama murid.
Di samping itu, bimbingan
dan kaunseling mendedahkan murid kepada kemahiran belajar seperti kemahiran
membaca,membuat rujukan, pengurusan masa, mencatat nota, memberikan konsentrasi,
mendengar, mengingat, mengulang dan ulangkaji kumpulan belajar. Bimbingan
kelompok besar ini dilaksanakan menggunakan modul yang dikeluarkan oleh Jabatan
Pelajaran Perak. Waktu kelas ganti digunakan sepenuhnya untuk melaksanakan
modul dan senarai semak modul mengikut tahun digunakan bagi mengelak
pengulangan tajuk.
Seterusnya peranan,
bimbingan dan kaunseling dalam bidang kerjaya pula memerlukan kaunselor
untuk membantu murid dalam membuat pemilihan cita-cita terhadap kerjaya pilihan
secara pendedahan melalui pengumpulan maklumat kerjaya yang dilakukan oleh
murid. Antara program yang dijalankan adalah Eksporasi Kejaya dimana murid
dibawa melawat dan menjalankan aktiviti ke Kidzania. Di Kidzania murid dapat
mengumpul maklumat tentang kerjaya pilihan disamping merasai sendiri melalui
simulasi yang disediakan. Aktiviti juga merangkumi bagaimana untuk menguruskan
kewangan. Terdapat lebih daripada 90 aktiviti disediakan dan murid bebas
memilih mengikut minat masing-masing. Bagi bimbingan kelompok besar Modul bimbingan
bidang kerjaya dijalankan didalam kelas untuk pengisian kelas ganti. Bimbingan
dan Kaunseling juga dipertanggungjawabkan utuk memastikan murid tahun 6
mendapat maklumat untuk beralih ke sekolah menengah. Apa yang dilaksanakan
seperti tahun-tahun sebelum ini adalah memastikan setiap murid mendapat peluang
yang sama untuk memohon secara atas talian ke sekolah berasrama penuh,
rancangan khas, aliran agama atau sekolah kawalan.
Bimbingan dan kaunseling
bertanggungjawab untuk membantu murid bagi meningkatkan ‘self esteem’ ,kerohanian, pengurusan tekanan, kemahiran komunikasi,
kemahiran asertif yang boleh dilakukan melalui bimbingan kerjaya, penyertaan
pelajar dalam kem jati diri, kem motivasi, perkhemahan badan beruniform dan konsultasi
ibubapa. Semua aktiviti yang dilakukan bertujuan untuk meningkatkan kendiri dan
sosial murid serta meningkatkan tahap kesejahteraan mental murid agar dapat
menyeimbangkan antara tuntutan kehidupan dan tuntutan untuk meneruskan
pembelajaran di sekolah mahupun diperingkat menengah rendah kelak.
Bimbingan dan kaunseling
juga membantu dan membimbing murid dalam menyelesaikan masalah diri sendiri
dengan cara dan kaedah sendiri mengikut panduan yang telah diperbincangkan
.Dalam hal ini ,para pelajar dibantu serta dibimbing bagaimana untuk
menyelasaikan masalah diri sama ada yang berpunca dari diri sendiri atau pun
persekitaran. Dalam hal memberi bantuan dan bimbingan ini, kaedah tertentu yang
difikirkan perlu akan diberikan kepada pelajar agar mereka dapat
membebaskan dirinya daripada belenggu masalah yang dihadapinya. Kaedah yang
diberikan tersebut pada dasarnya adalah mengikut kehendak dan keperluan pelajar
yang memerlukannya kerana segala tindakan yang bakal dilakukan adalah
tanggungjawab pelajar sendiri. Antara kaedah yang paling kerap digunakan ialah Client Centre, Behaviorism Theory, dan PAC
(Parent, Adult, Child).
Kemahiran asas bimbingan dan
kauseling ialah komunikasi interpersonal yang berlaku di antara klien dan
kaunselor. Kemahiran interpersonal didefinisikan sebagai keupayaan untuk
berinteraksi dengan orang lain dan memahami mereka. Kemahiran asas ini didedahkan kepada Pembimbing Rakan Sebaya
(PRS) di sekolah. Amat beruntung kerana di SK Taman Jana PRS telah dimasukkan
kedalam sub-kokurikulum, Walaubagaimanapun kaunselor tidak mempunyai autoriti
memilih murid menyebabkan kualiti murid PRS kadang kala tidak memenuhi
keperluan. Antara kemahiran yang didedahkan adalah keupayaan untuk menerima
perasaan dan idea, bertanya soalan, menyampaikan maklumat, empati
terhadap murid yang lemah, penerimaan tanpa syarat, dorongan minima, dan
kecindan.
Besar harapan dan wawasan
saya sebagai seorang pendidik yang bergelar Guru Bimbingan dan Kaunseling ingin
melihat dua perkara iaitu, pertama ialah kembalinya kegemilangan guru-guru di
era pra merdeka dan pasca merdeka. Perbezaan yang amat ketara jika dibandingkan
dengan guru-guru diabad ke 21 masa kini atau generasi Y. Perkara yang paling
menarik perhatian adalah guru dan masyarakat. Pada pengamatan saya guru pada
masa kini mempunyai jurang yang tersendiri dengan masyarakat. Jika dilihat pada
sejarah, guru pada era pra merdeka dan pasca merdeka amat senonim dan dekat
dengan masyarakat. Apa sahaja bidang atau pengkhususan seorang guru itu,
tanggungjawab terhadap masyarakat perlu diambil berat. Guru merupakan agen atau
medium perubahan kepada masyarakat, apabila satu medium ini tidak berfungsi
secara sempurna maka pembentukan sebuah negara maju akan terkesan. Ini juga
akan mengakibatkan pemerkasaan profesion keguruan terbantut disebabkan oleh
guru itu sendiri dan persepsi masyarakat menganggap “GURU” adalah menjadi
perkataan yang “BIASA” bukannya perkataan “LUAR BIASA”.
Kedua pula adalah
kemenjadian murid yang tulen iaitu keseimbangan kecemerlangan diantara akademik
dan juga agama. Tanggungjawab ini begitu besar memerlukan penglibatan secara
holistik semua entiti didalam sebuah institusi pendidikan. Bukan hanya
bergantung atau menyerahkan bulat-bulat kepada mana-mana unit untuk memastikan
kemenjadian murid terjadi. Keadaan dunia yang semakin kejam dan persaingan yang
amat tinggi memerlukan penyediaan yang lengkap kepada murid untuk menghadapi
dunia pada masa akan datang. Besar juga harapan saya agar esei ini akan dapat
menjadi pencetus kepada kesinambungan kerjaya sebagai Guru Bimbingan dan
Kunseling dalam membentuk masyarakat akan datang dan secara tidak langsung
pemimpin Negara pada masa hadapan.
(1,273 p.p)
No comments:
Post a Comment